onsdag 4 juni 2014

Språk i alla ämnen - idrott och hälsa - orientering

Ur ämnets syfte och i de övergripande målen (kap 1+2) Eleverna skall utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.

 I det centrala innehållet i kursplanen för ämnet idrott och hälsa står det att undervisningen i ämnet skall innehålla; "Att orientera sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver rumsuppfattning". Med detta som utgångspunkt planerade jag en orienteringslektion i åk 2-3.

 Min första uppgift blev att fundera över vilka viktiga begrepp jag ville att eleverna skulle få med sig. Begrepp som beskriver rumsuppfattning samt andra begrepp som hör till orientering. Jag ville att eleverna skulle använda begrepp som anger riktning och läge, att de skulle bli medvetna om begreppet "att passa kartan", "tumgreppet" mfl. Vi startade lektionen med att titta på en orienteringskarta över vår närmiljö. Vi funderade över färger, karttecken och skala.

Vi kopplade på Läsfixarna och läste förklaringarna till karttecknen. Här fick Detektiven arbeta hårt eftersom det fanns en hel del nya ord. Tillsammans pratade vi om hur viktigt det är att passa kartan så att den stämmer med verkligheten. Eleverna fick leta reda på skolan och utifrån deras förkunskap om skolans läge i förhållande till sjön Långhalsen, landsvägen och kyrkan fick de lägga kartan rätt - passa den. Eleverna fick agera Reportrar och ställa frågor utifrån karta och text. Varför är skogen markerat med vitt? Varför är det bra att känna till vad det är för slags mark? Vad skulle du ha gjort om du kom till det turkosblå på kartan? o s v.

På tavlan samlade vi lägesord som kan vara användbara när man pratar om en karta. E x under, över, bredvid, på, bakom, framför o s v.

 Vi övergick därefter till en enkel skolgårdskarta som vi tillsammans diskuterade kring. Var ligger skolan i förhållande till förskolan? Var ligger gymnastiksalen? o s v. Eleverna fick plocka fram Cowboyen och berätta vad de lärt sig om karta och karttecken innan det var dags för nästa steg. Att tillsammans med en kompis försöka hitta de kontroller som satt utsatta på r e s p karta. Jag uppmande eleverna att hjälpas åt och försöka använde de lägesord som vi tidigare samlat på tavlan. Att berätta för varandra var kontrollen ligger i förhållande till olika saker och även berätta hur de skall ta sig dit.
Elevaktiviteten var påtaglig. De uppmanade varandra att passa kartan och använde verkligen de ord jag uppmanat dem att använda. De sprang sig svettiga i sin iver att hitta alla kontroller. Varje kontroll ägde en bokstav som eleverna samlade på ett protokoll. När eleverna hittat alla kontroller fick de bilda så många ord de bara kunde komma på av de bokstäver de samlat. Extrapoäng för lägesord och ord som de kunde motivera var viktiga att använda i orientering.
Slutligen fick eleverna fundera på vad de tränat under lektionen och även berätta vad de lärt sig. Själv tänker jag på hur lätt det är att få syn på nya ord och begrepp och att få eleverna att använda dem bara man tänker till kring syfte och innehåll med lektionen. Att det dessutom numera är lätt att applicera våra välkända strategier även på idrottslektionerna. Våra Läsfixare är alltid med oss oavsett ämne!

Inga kommentarer: