Språk i alla ämnen för alla elever






Akademin för utbildning, kultur och kommunikation







KURSHÄFTE
Språk i alla ämnen för alla elever
Ht 2013 – ht 2014


Lärare:
Birgitta Norberg Brorsson

016 – 15 51 42 (arb.)
016 – 34 30 32 (hem)
0730 – 46 25 00 (mobil)




E-post: birgitta.brorsson@mdh.se


Detta kurshäfte innehåller:

Kursplan ………………………………………………………..        2
Litteraturlista ……………………………………………………        3
Schema ………………………………………………………….       5
Uppdraget ……………………………………………………….       6
Utvärdering ……………………………………………………...       7
Förslag på frågor att arbeta med i projektet på skolorna ………..          7
Förslag till innehåll i Adobe Connect Pro-mötena ………………          8




 
Kursplan

Språk i alla ämnen för alla elever                                                                                  
”Lärare som undervisar i andra ämnen behöver ha grundläggande kunskaper om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i ämnesundervisningen.” (Ur: Regeringsbeslut 1:5 2013-02-21. Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet)

Syfte och mål

Syftet med utbildningen är:
·        att stärka kommuners och skolors förmåga att möta alla elever oavsett bakgrund,

·        att stärka kommuners och skolors arbete med språk- och kunskapsutvecklande undervisning i olika ämnen,
        
·        att stärka det systematiska kvalitetsarbetet inom området språk-, läs- och skrivutveckling,
        
·        att öka språk-, läs- och skrivutvecklares kunskap om språk- och kunskapsutvecklande undervisning,
       
·        att ge lärare möjlighet att pröva och utveckla arbetssätt, metoder och strategier som gynnar och stimulerar alla elevers lärande och språkutveckling. 


Mål
Efter genomgången kompetensutveckling ska språk-, läs- och skrivutvecklaren ha fått:


·        kunskap om vardagsspråk och skolspråk,
       
·        kunskap om ämnesspråkens betydelse för lärande,
        
·        kunskap om andraspråksutveckling,
       
·        kunskap om olika typer av texter och olika läs- och skrivstrategier,
        
·        kunskap om hur läs- och skrivstrategier kan modelleras,
        
·        kunskap om hur digitala verktyg kan användas i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning,
        
·        kunskap om, och verktyg för, hur man systematiskt kan kartlägga/följa upp/analysera och genomföra undervisningen,
        
·        kunskap om hur lärare genom handledning kan stödjas och stimuleras till att justera/ändra arbetssätt, metoder och strategier.

Målgrupp
Den primära målgruppen är språk-, läs- och skrivutvecklare inom kommunerna i Sörmland och Västmanland. Under ledning av språk-, läs- och skrivutvecklarna deltar verksamma lärare vid olika skolor i ett utvecklingsprojekt.

Poäng
Kursen är inte poänggivande.

Innehåll
Innehållet utgår från det syfte, mål och riktlinjer som anges i offertförfrågan från Skolverket daterad 2013-05-27 Dnr 2012:223. Utöver dessa områden fastställs teman utifrån behov i kursgruppen.

I kursen ges verktyg och stöd för att kursdeltagarna i samarbete med verksamma lärare i den egna kommunen ska kunna initiera och genomföra ett utvecklingsprojekt i linje med kursens innehåll och intentioner.

En styrande tanke är att de mest grundläggande perspektiven och aspekterna läggs först i utbildningsinsatsen för att göra det möjligt för de deltagande språkutvecklarna och ”deras” lärare på respektive skola att så tidigt som möjligt inleda det utvecklingsarbete som ingår i kursen. De deltagande skolorna bestämmer själva inriktningen på utvecklingsarbetet, men det bör utgå från och ligga i samklang med det syfte och de mål som anges.


Genomförande
Projektet inleds tisdagen den 1 oktober 2013 och avslutas tisdagen den 2 december 2014. Det omfattar tio fysiska träffar inklusive ett slutseminarium med slutredovisning från olika skolor. De fysiska träffarna äger rum på eftermiddagarna kl. 13–16, på Mälardalens högskola, Drottninggatan 12, Eskilstuna.

Vid varje kurstillfälle ges en kort föreläsning om det aktuella temat. Läst litteratur diskuteras, liksom erfarenheter från det pågående utvecklingsarbetet. Planeringen är preliminär och kan ändras om önskemål och behov uppstår.

Förutom de tio fysiska träffarna kommer 4–5 E-möten via Adobe Connect Pro att genomföras.

Varje deltagare ges möjlighet till kommunikation och handledning under totalt 2 timmar under kursen. 

Kommunikation via lärplattformen Blackboard kommer att äga rum mellan sammankomsterna.

Under Mälardalens kompetenscentrum för lärande (MKL) ska en webbplats utformas där information, forskning, länkar etcetera kan läggas ut, det vill säga sådant som kan vara av intresse för kursdeltagarna och de verksamma lärare som deltar i projektet. Även en fokusgrupp skapas för språk-, läs och skrivutvecklarna inom regionen. 


Redovisning
Vid den sista kursträffen ges en gemensam redovisning för spridning av resultat och erfarenheter från de deltagande lärarna och skolorna.


Preliminär litteraturlista   
Språk i alla ämnen för alla elever

Axelsson, Monica & Ulrika Magnusson (2012). ”Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren”. I: Vetenskapsrådets rapport Flerspråkighet – en forskningsöversikt. 
S. 247–353. Laddas ner på: http://www.vr.se/download/18.7257118313b2995b0f2167d/1355394138985/Flerspråkighet+-+En+forskningsöversikt.pdf


Gibbons, Pauline (2010). Lyft språket, lyft tänkandet – språk och lärande. 
Uppsala: Hallgren & Fallgren.
Gibbons, Pauline (2013). Stärk språket Stärk lärandet. 3 uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren. (Studiehandledning har tagits fram av Nationellt centrum för svenska som andraspråk. http://www.andrasprak.su.se/litteratur/facklitteratur/stark-spraket-stark-larandet- 1.81797 )
Hajer, Maiike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning – en handbok. Stockholm: Hallgren och Fallgren.
Lahdenperä, Pirjo & Lorentz, Hans (red.) (2010). Möten i mångfaldens skola. Lund: Studentlitteratur.
Löfving, Christina (2012). Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen. Stockholm: Liber.
Nilsson, Nils-Erik (2004). Elevforskning i grundskolan – orsaker, problem, förslag. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2012). Greppa språket. 2 uppl.                                                              
Skolverket (2012). Få syn på språket
Skolverket (2011). Nya språket lyfter 
Skolverket (2011). Språket på väg (som ev. underlag för samtal om språket med olika lärare).
Skolverket (2012) Allmänna råd om systematiskt kvalitetsarbete.

Förslag på valbar litteratur                                                                                                    Här ges förslag på valbar litteratur, några med inriktning mot specifika ämnen.  
Grevholm, Barbro (Red.) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt.
Jönsson, Anders, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Löfgren, Lena (2013). Bedömning i NO. Grundskolans tidiga år. Malmö: Gleerups.
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2006). Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop? Stockholm: Natur och kultur.

Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina och Samuelsson, Johan (red.), 2012: Betyg i teori och praktik. Gleerups. Malmö.

Tovani, Cris (2004). Do I really have to teach reading? Penhouse Publishers.

Wellington, Jerry & Osborne, Jonathan (2001). Language and Literacy in Science Education. Maidenhead. Berkshire: Open University Press.







Schema och planering
 
Dag
Tid
Sal
Lärare
Innehåll
Litteratur

Vecka 40 2013

Ti
1/10

13–16


 E204


Bnn03
Malin Ekholm

Introduktion av kursen och av användningen av Adobe Connect Pro
Vardagsspråk/skolspråk
Andraspråksutveckling
Introduktion av systematisk kartläggning

- Greppa språket
- Få syn på språket

Vecka 45 2013

Ti
5/11
13–16
 E304
Bnn03
Ämnesspråkens betydelse
Stöd och stimulans till lärare i deras förändringsarbete
Verktyg för uppföljning och analys av undervisning


- Nya språket lyfter
- Allmänna råd om systematiskt kvalitetsarbete
- Språket på väg
E-MÖTE under november 
                                                   Vecka 49 2013

Ti
3/12
13–16

 E304
Bnn03
Karin Taube
 Läs- och skrivstrategier

 Gibbons
E-MÖTE under januari (V. 4 el. 5 om olika läsmetoder)
Vecka 6 2014

Ti
4/2
13–16


Bnn03
Genrer och texttyper i olika ämnen
Modellering
Hajer & Meestringa






Vecka 10 2014

Ti 4/3


13–16






Lena Rangne
Bnn03



Digitala verktyg i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning
Verktyg för att genomföra, följa upp och analysera undervisning

 Löfving



E-MÖTE under mars (Flerspråkighet?)
Vecka 15 2014

Ti
8/4

13–16



  







Tema fastställs utifrån behov i kursgruppen
Nilsson
Vecka 19 2014

Ti
6/5



13–16












Tema fastställs utifrån behov i kursgruppen
- Lahdenperä & Lorentz
- Axelsson & Magnusson
E-MÖTE under maj
Vecka 38 2014

Ti
16/9


13–16





  



  
Tema fastställs utifrån behov i kursgruppen
  






Vecka 45 2014

Ti
4/11


13–16





  



  
Uppföljning av kursen, summering, erfarenheter. Reservtid
Hur sprida arbetet på skolorna?  






Vecka 49 2014

Ti
2/12

13–16





  



  
Slutredovisning av deltagarnas projekt






Uppdraget

Forskarnas uppdrag
Leda seminarier, ge föreläsningar, liksom handledning och stöd till kursdeltagarna. Tillsammans med kursdeltagarna planera innehållet i de kurstillfällen som vid kursstart inte getts ett specifikt innehåll. Vid handledningen mellan kurstillfällena med kursdeltagarna diskutera frågor av olika slag med anknytning till projektet. Planera tillsammans med kursdeltagarna innehållet i, leda och genomföra Adobe Connect Pro-mötena.

Kursdeltagarnas uppdrag
Delta i de kurstillfällen och de Adobe Connect Pro-möten som kursen erbjuder. Läsa kurslitteraturen och reflektera över hur den kan användas i utvecklingsarbetet i den egna kommunen. Vid behov utnyttja erbjudandet om handledning. Planera och leda träffarna med de lärare i den egna kommunen som ska ingå i utvecklingsprojektet. Tillsammans med dessa lärare utforma en handlingsplan som ska fungera som stöd och riktlinje för utvecklingsarbetet. Vid den gemensamma slutredovisningen presentera projektet tillsammans med de deltagande lärarna. 

Kursdeltagarna avgör tillsammans med berörd/a rektor/er hur många lärare i olika ämnen som ska ingå i utvecklingsprojektet. Ett rimligt antal kan vara 5–10 lärare, endera alla från samma skola eller från flera skolor. I det senare fallet krävs dock att minst två lärare per skola deltar för att utvecklingsprojektet ska få spridningseffekt.

Tid för kursdeltagarnas genomförande av uppdraget
För att kursdeltagarna ska ha möjlighet att genomföra uppdraget är det viktigt att tid avsätts för resor till MDH, Eskilstuna, deltagande i kursträffarna och Adobe Connect-mötena, inläsning av litteratur samt för förberedelse och genomförande av utvecklingsprojektet i samarbete med verksamma lärare i den egna kommunen. Tidsåtgången kan uppskattas till 200–250 timmar att fördela över tre terminer; troligtvis kan ytterligare tid behövas. Varje kursdeltagare bör diskutera tidsfrågan med berörd chef.

Fortsättning efter projektets slut
Mot slutet av projektet är det önskvärt att kursdeltagarna tillsammans med de lärare som ingår i projektet (och eventuellt också andra lärare på de aktuella skolorna) och berörd rektor utformar en plan för hur lärdomar och erfarenheter från projektet ska tas tillvara under kommande läsår.  

Utvärdering av projektet
Projektet utvärderas på två sätt:
·        genom en skriftlig utvärdering med kursdeltagarna i slutet av projektet
·        genom en enkät till dem som medverkar i den gemensamma slutredovisningen


Förslag på frågor att arbeta med i projektet på skolorna

Kartläggning av utgångsläget
För att få information om utgångläget inför projektet kan deltagarna förslagsvis göra en självvärdering. Exempel på frågor att ställa kan vara:
·        Uppmärksammar jag språkliga aspekter i undervisningen i mitt ämne?
·        I vilken utsträckning får mina elever läsa, samtala om och skriva i min undervisning?
·        Hur får jag veta om eleverna förstått innebörden av begrepp, vanliga ord etc?
·        Vilken kunskap har jag om språkets roll för lärande?
·        Saknar jag någon kompetens kring språkets roll för lärande som jag skulle vilja utveckla?



Förslag på utvecklingsfrågor
Språk-, läs- och skrivutvecklarna beslutar om vilken fråga/vilka frågor som ska fokuseras i projektet. Här ges dock några förslag:
·        Vilket utrymme ges kompetenserna läsa, tala, lyssna och skriva i min undervisning?
·        Vilka typer av texter använder jag i mitt ämne?
·        Vilka former av språkande (genrer) omfattar texterna?
·        Hur undervisar jag om olika genrers typiska drag i mitt ämne?
·        Vilken respons ger jag eleverna på deras skrivna texter?
·        Hur använder jag digitala verktyg i min undervisning? Vilka redskap får eleverna för att arbeta med digitala verktyg på ett kunskapsutvecklande sätt?
·        Hur tar jag tillvara elevernas erfarenheter och initiativ?
·        Hur ställer jag frågor? Vilket talutrymme ger de eleverna? Hur följs frågorna upp?
·        Hur arbetar jag med elevernas läsning av texter i mitt ämne?
·        Hur arbetar jag med ordkunskap och begrepps innehåll i mitt ämne?
·        Vilket stöd ger jag eleverna för att de ska klara läxorna? Hur följs läxorna upp?
·        Hur arbetar jag med de språkligt betingade betygskraven som bland annat verben beskriva, redogöra, dokumentera, utvärdera, reflektera, motivera ger uttryck för, så att eleverna ges förutsättningar att klara minst lägsta godkända betyg?


 Frågor att reflektera kring vid projektets slut
·        På vilka olika sätt har jag kunnat ta tillvara mina elevers kunskaper och erfarenheter i undervisningen?
·        På vilket sätt har projektet lett till att de språkliga aspekterna uppmärksammas i min undervisning?
·        Vilka redskap har jag fått för att genomföra undervisningen så att de språkliga aspekterna uppmärksammas?
·        På vilket sätt vilar mitt val av metoder i undervisningen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?


Förslag till innehåll i Adobe Connect-mötena

·        Skriva för att lära och lära att skriva i alla ämnen  
·        Diskussion om läst litteratur  
·        Om olika läsmetoder  
·        Andraspråksundervisning  
·       




Inga kommentarer: