Bryngelstorp

Bryngelstorpskolan har en svenskgrupp med 7 st svensklärare som träffas varannan onsdag kl 14.30 - 16. I gruppen har vi planerat upp sex stycken studiecirkelträffar under läsåret från november till april. Boken vi läser och arbetar med är Barbro Westlunds Att undervisa i läsförståelse. Upplägget är tänkt att vi har lärande samtal, praktiska övningar och ser på filmer som handlar om läsförståelsestrategier.

Vi vill gärna ta del av En läsande klass-materialet under vt 2014.

Fredagar går  Marika ut i klasserna F-6 och handleder kring hur man arbetar med Spågumman i samband med genomgång av  faktatexter.

Skrivandet är också något vi vill utveckla med skrivkort, självbedömning och kamratbedömning.

6 november hade vi vår första studiecirkelträff.
Vi bestämde 3 frågor som vi ska koncentrera oss på i projektet:
Vilken respons ger jag eleverna på deras skrivna texter?
Hur arbetar jag med läsning av texter i mitt ämne?
Hur använder jag mig av digitala verktyg i min undervisning?

Kompletterande uppgifter:
Rektor: Anna Kapanen Kjellberg
Deltagare:
Camilla Börjesson, sv/SO åk 1
Marika Nylund Ek, sv/SO åk 2
Charlotta Isaksson, sv/SO åk 3
Lena Segerström, sv/SO spec åk 3
Ulrica Brokvist, sv/SO åk 4
Sofia Hartzell, sv/SO åk 5
Jessica Keereweer, sv/SO åk 6


Studiecirkelträff 2, den 10 december 2013: att göra textkopplingar

Vår andra studiecirkelträff kring Barbro Westlunds Att undervisa i läsförståelse handlade om att göra textkopplingar.

Vi utgick från inledningskapitlet i En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf. Alla fick en pratbubbla "Läsa högt" och en tankebubbla "Tänka högt".




Dessutom hade vi tre lappar med texten
Text-till-självText-till-text och Text-till-världen.

Först läste var och en tyst sin text. När vi hade gjort det började jag med att hålla upp Läsa högt-pratbubblan och läste det första stycket högt för de andra. Tankebubblan åkte upp och jag valde även att hålla upp Text-till-själv-lappen och berätta om något jag kommit att tänka på från min barndom. Flera hakade på och gjorde egna textkopplingar.

Sedan var det nästa persons tur att läsa. Det var en väldigt lättläst text och även om den var ålderdomlig så kunde man göra återkopplingar till nuet. Enklast var att göra Text-till-själv-kopplingar, men efter lite eftertanke kunde vi också göra Text-till-text (att tänka på likheter från någon annan text man läst) och Text-till-världen (att tänka på något liknande som sker runt omkring oss)-kopplingar.

Nu när vi har fått pröva att göra egna textkopplingar kommer utmaningen att prova med våra elevgrupper. Det underlättar att vi fått göra själva först!

Vi diskuterade även några frågor som handlade om professionell lärarkompetens, feedback och centrala begrepp om läsning.

Ett spännande samtal som också öppnade upp för att lära känna varandra lite mer. 
Tack mina kära kollegor! 


Studiecirkelträff 3, den 29 januari 2014: 
Ordkunskap och begreppsutveckling

Vi hade ett lärande samtal kring frågan: "Hur kan du arbeta med ordkunskap och begreppsutveckling på ett funktionellt sätt, dvs som en integrerad del i undervisningen?

Diskussioner kom upp om man ska stanna upp vid varje svårt ord eller uttryck då man läser, om det blir för sönderhackat? Det känns bäst om man har läst igenom texten innan man läser det för eleverna, men det hinner man inte alltid. Man kan prata om ordet, var det kommer ifrån och ordets uppbyggnad.

Vi fick ett utdrag ur en engelsk artikel, som vi försökte oss på att ha ett textsamtal kring. Det var många ord som vi inte förstod och vi fick känna på hur det känns att inte förstå alla ord och uttryck.

Marika visade sina boksamtalsfilmer i en Thinglink, som man får använda i undervisningen om man vill.



Studiecirkelträff 4: Onsdag 2 april

Vi delgav vilka lässtrategiövningar vi använt oss i undervisningen sedan vi träffades senast:
  • Frågeapan och Cowboyen har varit i fokus i Nyckeln till skatten.
  • Detektivspaning i film på SO.
  • Källkritik: vilka strategier detektiven har
  • Texter från Zick Zack 
  • På raderna, mellan raderna, bortom raderna
  • Boksamtalsfilmer
  • Detektiven i ämnet om Vikingar
  • Läsfixarkort inplastade (strukturerat hur man ska göra)
  • Cowboyen sammanfattning
  • Skönlitteratur gemensamt kring detektiven
  • Uppstart av pengar och ekonomi i SO med VÖL-schema inför varje kapitel
  • Svåra ord har skrivits upp


Studiecirkelträff 5:Onsdag 30 april

Vid den sista studiecirkelträffen kring Att undervisa i läsförståelse fick deltagarna i uppdrag att sammanfatta boken med 10 nyckelord. Vi startade med att skriva i Answergarden. De ord som nämndes fler gånger blev större.


Att undervisa i läsförstÃ¥else... at AnswerGarden.ch.

Vi testade att göra orden snyggare genom att exportera till programmet Wordle.


I samtalet efteråt kom det upp att tack vare studiecirkeln har en helt ny värld öppnats. Vi har fått många fler redskap, verktyg och konkreta exempel på hur vi undervisar i läsförståelse.



Boken Att undervisa i läsförståelse (Barbro Westlund) behövde dissekeras. Även om man har läst boken förut kan man nu använda den som en handbok och gå tillbaka igen.

Träffarna har kompletterat boken. Samtalen har varit viktiga och vi har många gånger gått hem från träffarna med nya krafter. Vi hade kanske inte vågat prova tipsen om vi inte hade haft studiecirkeln. Nu har vi fått påminnelser och uppgifter att göra i klassen.

Vi som tidigare har gått Anne-Marie Körlings föreläsningsserie kan komplettera med hennes sätt att undervisa och ta till oss det nya.

Det har passat perfekt att Marie Trapp också har gett oss en föreläsningsserie på tre gånger där hon berättat om En läsande klass-materialet. Vi är överens om att vi vill ha egna böcker upptryckta så att vi kan läsa på under sommaren och köra på från och med i höst.


En läsande klass

Inför hösten vill vi också fördjupa oss mer inom språk i alla ämnen, speciellt i SO. Vi vill arbeta med bedömningsmatriser, planera upp arbetsområden/temaområden tillsammans och vi skulle vilja informera föräldrarna med ett föräldramöte om den nya läroplanen, nationella proven, betygen och förmågorna.

Vi känner oss nöja med vårt lärorika år och det är lite sorgligt att studiecirkeln är över. <3




Inga kommentarer: