Att arbeta med fokus på språket i alla ämnen är av yttersta
vikt på Brandkärrsskolan. Detta med tanke på att de flesta av eleverna har ett
annat modersmål än svenska.
Om eleverna ska ha möjlighet att lyckas måste man
tillsammans skapa förförståelse och visa på strategier för hur man tar sig an
en uppgift eller en text. Därför undervisar många av skolans pedagoger i hur
man i läsningen av olika texter kan använda sig av lässtrategier och läsfixare.
Detta för att eleverna ska förstå och kunna
tolka texter samt för att kunna anpassa läsningen efter textens form och
innehåll. (ur det centrala innehållet för
år 1-3 i kursplanen för svenska och svenska som andraspråk)
Att delta i projektet ”Språket i alla ämnen för alla elever”
innebär att vi pedagoger i åk 1-3 ska öka vår kompetens i hur man kan undervisa
i läsförståelse. Detta gäller läsning av alla texttyper såsom instruktioner,
beskrivningar,faktatexter, skönlitteratur och sagor.
Att arbeta med läsfixare är ett påbörjat arbete men med
hjälp av materialet ”En läsande klass” ska vi utveckla vårt arbete så att vi
verkligen varierar valet av texter och genrer. Arbetet med ”En läsande klass”
startar med att alla pedagoger erbjuds delta i Marie Trapps föreläsningsserie.
Vi kommer att fokusera vårt arbete kring några
utvecklingsområden:
· ordkunskap
och begrepps innehåll
· Undervisning om och i olika texttyper/genrer?
Syftet
är att eleverna genom undervisningen ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
·
formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
·
läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för
olika syften,
(ur kursplanen för svenska och
svenska som andraspråk)
Målet med arbetet är att eleven
ska kunna läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda
lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. (ur kunskapskrav för
slutet av år 3 i kursplanen för svenska som andraspråk)
Under arbetets gång genomför vi
DLS-tester och i vissa grupper genomförs även ”Vilken bild är rätt?” Alla
elever skattas med hjälp av GLUS varje termin.
Att arbeta med fokus på språket i alla ämnen är av yttersta
vikt på Brandkärrsskolan. Detta med tanke på att de flesta av eleverna har ett
annat modersmål än svenska.
Om eleverna ska ha möjlighet att lyckas måste man
tillsammans skapa förförståelse och visa på strategier för hur man tar sig an
en uppgift eller en text. Därför undervisar många av skolans pedagoger i hur
man i läsningen av olika texter kan använda sig av lässtrategier och läsfixare.
Detta för att eleverna ska förstå och kunna
tolka texter samt för att kunna anpassa läsningen efter textens form och
innehåll. (ur det centrala innehållet för
år 1-3 i kursplanen för svenska och svenska som andraspråk)
Att delta i projektet ”Språket i alla ämnen för alla elever”
innebär att vi pedagoger i åk 1-3 ska öka vår kompetens i hur man kan undervisa
i läsförståelse. Detta gäller läsning av alla texttyper såsom instruktioner,
beskrivningar,faktatexter, skönlitteratur och sagor.
Att arbeta med läsfixare är ett påbörjat arbete men med
hjälp av materialet ”En läsande klass” ska vi utveckla vårt arbete så att vi
verkligen varierar valet av texter och genrer. Arbetet med ”En läsande klass”
startar med att alla pedagoger erbjuds delta i Marie Trapps föreläsningsserie.
Vi kommer att fokusera vårt arbete kring några
utvecklingsområden:
· ordkunskap
och begrepps innehåll
· Undervisning om och i olika texttyper/genrer?
Syftet
är att eleverna genom undervisningen ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
·
formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
·
läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för
olika syften,
(ur kursplanen för svenska och
svenska som andraspråk)
Målet med arbetet är att eleven
ska kunna läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda
lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. (ur kunskapskrav för
slutet av år 3 i kursplanen för svenska som andraspråk)
Under arbetets gång genomför vi
DLS-tester och i vissa grupper genomförs även ”Vilken bild är rätt?” Alla
elever skattas med hjälp av GLUS varje termin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar