Syfte
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll 1-3
Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. 4-6 Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
Mål 1-3 Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera detta till egna erfarenheter.
4-6 Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt sätt. Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse. Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett utvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
Arbetssätt I arbetslagen kommer vi att arbeta utifrån följande rubriker, det kommer innebära att vi diskuterar relevant forskning och delger varandra pedagogiska tips och övningar.
• Högläsning
• Elevers egen läsning
• Lässtrategier
• Boksamtal/läsgrupper
• Textgenre • Språket i alla ämnen
• Samarbete med stadsbiblioteket
• Utveckla skolans bibliotek
• IKT Vi kommer att få fördjupad kunskap om hur man kan arbeta med materialet ”En läsande klass” och möjlighet till fortbildning kring lässtrategierna.
Dokumentation
DLS Skattningsschema Kollegiesamtal/handledning GLUS Elevarbeten Nationella prov
Litteratur
Stärk språket, stärk lärandet Gibbon Att undervisa i läsförståelse Westlund Högläsning Körling Greppa språket Nationellt centrum Genrepedagogik Axelsson
Höstterminen 2013
Vi började arbetet tillsammans med kollegorna att presentera vår Lpp, "Läsning på Västra skolan".
Det första vi valde att börja arbeta med var "Högläsning". Hur arbetar vi med högläsning i klassrummet, hur gör vi eleverna delaktiga och vilka böcker läser vi?
Vi ville även involvera föräldrarna i det här arbetet, så vi sammanställde en "Tipslista". Hur kan man som föräldrar bidra till sitt barns läsutveckling?
Vi sammanställde tips från Anne-Marie Körlings bok "Den meningsfulla högläsningen", Natur och Kultur.
Tips kring
högläsning
·
Läs
de texter ni möter, i bussen, på skyltar, i affären, och på mjölkpaketen.
·
Läs
själv andra stunder än vid sänggåendet för att vara en bra förebild.
·
Minns
att ditt barn älskar just din röst och ditt sätt att läsa. Barnet kommer inte
att döma din förmåga att högläsa.
·
Högläsning
väcker samtal. Låt ditt barn tänka, fantisera och samtala om det du har
högläst. Låt barnet avbryta din högläsning med sina frågor.
·
Stanna
upp om det är något i illustrationerna som barnet blir nyfiket på. Titta
gemensamt på dem. Sätt ord på det ni ser, prata om bilder och fotografier.
·
Då
du läser en bok visar du barnet att böcker är viktiga.
·
Läs
för ditt läsande barn. Högläsning skadar aldrig den egna läsförmågan. Den
bidrar till att utveckla barnets självtändiga läsning.
·
Bilderböcker
har inte med ålder att göra. Läs gärna bilderböcker för ditt barn och din
tonåring.
·
Berika
ditt barns språk genom att läsa olika texter.
·
Om
ditt barn gillar kartor, högläs ur kartböcker.
·
Läs
högt när det ges möjlighet. Du kan via din egen läsning genom att högläsa ett
recept, läsa sms, kommentera rubriker i tidningar, läsa skyltar, läsa
boktitlar, högläsa hembrev, högläsa ditt barns arbete. Fortsätt att högläsa så
länge du har barn och unga i din närhet.
Låt barnet en dag få minnas din högläsning!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar