Språk i alla ämnen för alla elever 2014-08-26
Brandkärrsskolan
F-3 plus åk 6 är igång och arbetar med lässtrategier. Förstelärarna kommer att arbeta i team med fokus på språkutvecklande arbetssätt. Utgå från Gibbons bok. Var tredje vecka, 6 tillfällen. Hittat ett bra sätt för bedömning kopplat till LPP i Edwise. Kontinuerlig uppföljning och information mot föräldrar.
Rosenkällaskolan
5 tillfällen under hösten med fokus på språkutvecklande arbetssätt. Pedagogerna startade upp med Läsfixarna och sjöng sång tillsammans. Fokus på det praktiska arbetet mot åk 4-6 i att ta sig an texter i olika ämnen.
Bryngelstorpsskolan
Alla är på gång på skolan med undervisning i läsförståelsestrategier. Alla klasser skall arbeta med ELK. Förankrat och med stöd hos rektorn. Studiecirkel utifrån Gibbons bok med fokus på språkutvecklande arbetssätt. Team med förstelärarna för att hitta former för skolutveckling. Värdegrund och fokus på förmågorna. Förväntningsdokument som ska förankras hos eleverna i ett värdegrundsprojekt. På gång med elevrespons och bedömning. Hur kan man återkoppla till eleverna så att det leder till utveckling. Åk 6 skall gå Skolverkets utbildningsserie ”Betyg och bedömning”.
Västra skolan
Skolan är numera på två ställen vilket försvårar träffar, organisation m m. Matematiklyftet för hela skolan. Åk 4-6 är igång ordentligt med ELK och undervisning med lässtrategier. Förstelärarna skall hitta formerna tillsammans och lyfta ett språkutvecklande arbetssätt, e v Gibbons. En gång i månaden träffar tillsammans alla på skolan. För första gången en SVA-lärare på skolan som kan dela med sig av sin kunskap.
Råby skola
Undervisningen skall detta läsår bli mer ämnesövergripande NO/SO och SV. Utifrån kursplanens mål i SO/NO koppla svenskämnet med tala, lyssna, läsa och skriva. Lyfta fram de olika förmågorna och språkmålen i LPP. Ingår i lärmodulen ”Språkutvecklande arbetssätt” tillsammans med pedagogerna på Släbro.
Släbro skola
Hela skolan kommer under läsåret att ha skolutvecklingsprojekt som vilar på 3 ben. Värdegrund, Språk i alla ämnen och Matematiklyftet. När det gäller språk i alla ämnen kommer alla pedagoger att träffas 5 ggr under höstterminen i en introduktion. Därefter kommer varje arbetslag att välja fördjupningsområde. Se upplägget i denna plattform; http://slabroskolan.blogspot.se/
Tanken med lärmodulen är att ge möjlighet till inspiration, planering, genomförande och reflektion kring språkutvecklande arbetssätt.
Lite annat;
Till nästa gång funderar vi över vad vi skall presentera från Nyköping. Vi kommer att få Hannah Stehagens bok med posten och i den kommer vi att läsa valda delar. Önskemål om andra böcker som kom upp;
Roes Astrid Läsdidaktik
Löfgren Erika Att skriva sig till läsning
Nytt datum. Från den 18/11 till den 11/11
Minnesanteckningar från förstelärarträff den 25 mars 2014
Vi inledde mötet med
att gå laget runt och respektive skola fick berätta hur arbetet går kring
språk i alla ämnen för alla elever.
Släbro
Under förra läsåret arbetade alla pedagoger åk f-6 med studiecirkel
utifrån Westlunds bok.
Under detta läsår har alla lärare i åk 4-6 träffas ett antal
gånger för att diskutera hur man kan arbeta med viktiga begrepp i alla ämnen.
Slöjd och idrottslärare har också deltagit.
Alla pedagoger har valt ut ett tiotal begrepp i sitt ämne/ämnesområde
och planerat, genomfört och redovisat hur detta arbete har gått. De pedagoger
som genomfört uppgiften var positivt överraskade framförallt genom det gensvar
de fått från eleverna. Nästa uppgift för Släbrolärarna blir att fokusera på
någon strategi för förståelse ex: VÖL,VENN, RT, THIEVES. Alla pedagoger skall
även denna gånga planera, genomföra och redovisa. Som underlag har de bl a fått
Åsa Söderströms lärmodul ”Läsförståelsestrategier i faktatexter”
Marie har träffat och handlett de pedagoger som önskat i
åk f-3 för att de skall kunna komma
igång med ett mer medvetet arbete kring läsförståelsestrategier. På
Släbroskolan är det flera pedagoger som testkör materialet ”En läsande klass”.
Bryngelstorp
På Bryngelstorpsskolan har alla svensklärare träffats 4
gånger i en studiecirkel kring Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse”.
Många av pedagogerna har varit på Maries föreläsningsserie utifrån ”En läsande
klass” och flera klasser är igång och testkör materialet redan nu. Efter jul
känns det som om pedagogerna verkligen är på G och att Läsfixarna har flyttat
in i alla klassrum. Ett META-språk börjar uppstå på skolan. Eftersom Marika har
nedsättning i tid har hon möjlighet att finnas som stöd i olika grupper,
modellera och handleda pedagogerna i detta arbete. Lärarna på Bryngelstorp har
två tillfällen kvar att träffas före sommaren.
Svalsta
Svalsta skola och övriga skolor i området arbetade mycket
förra läsåret kring språkutvecklande arbetssätt och läsförståelsestrategier. I
år har fokus legat på kamratbedömning, bedömningsmatriser och lärarbedömning.
Försteläraren har funnits som stöd både för skolområdet och på den egna skolan.
Lett utvecklingsarbetet samt arbetat på uppdrag från enskilda pedagoger och
funnits som bollplank, modell och stöd för dessa. Detta område kommer att
erbjudas en föreläsning av Marie under våren för de pedagoger som är
intresserade av att veta mer om ”En läsande klass”.
Råby
Arbetar mycket strukturerat med läsförståelsestrategier.
Under detta läsår har fokus legat på att få med alla ämnen i detta arbete och
vikten av att lyfta centrala begrepp i resp ämne. Skrivandet har kopplats till
lässtrategiarbetet på olika sätt. Genom läsloggar men också genom att eleverna
tar med sig verktygen från lässtrategiarbetet in i skrivandet. Nästa steg;
Kamratbedömning
Brandkärr
Under förra läsåret arbetade alla pedagoger åk f-6 med
studiecirkel utifrån Westlunds bok.
Detta läsår har många av pedagogerna varit på Maries
föreläsningsserie och alla är igång och arbetar mer medvetet med
läsförståelsestrategier. Under hösten har Jessika haft nedsättning i tid och då
kunnat handleda, inspirera på ett annat sätt. Under vårterminen har det varit
svårt att hitta utrymme för reflektion och samarbete kring detta.
Västra
Under förra läsåret arbetade alla pedagoger åk f-6 med
studiecirkel utifrån Westlunds bok.
Detta läsår har många av pedagogerna kommit igång mer
medvetet med att använda läsförståelsestrategier i alla ämnen. Många av
pedagogerna har varit på Maries föreläsningsserie och fått tillgång till
materialet i ”En läsande klass”. Förstelärarna stöttar och handleder enskilda
pedagoger och arbetar just nu mer medvetet med förskollärarna och
förskoleklassarna. Tid har avsatts för detta arbete.
Herrhagen
I åk 1-3 har alla pedagoger tagit arbetet med lässtrategier
till sig och använder ”Läsfixarna” regelbundet. Åk 4-6 har det varit mer fokus
på att använda förståelsestrategier på faktatexter. Bitte har under året följt,
inspirerat och handlett pedagoger som undervisar i slöjd och idrott. Den
främsta uppgiften här har varit att lyfta upp begreppen och få fokus på hur man
kan arbeta med dem på ett ännu medvetnare plan. Vid introduktion av lekar,
symaskinens delar o s v. Bitte har även funnits som stöd för att få
dokumenterandet i loggbok att fungera bättre i dessa ämnen. Funderingar finns
på att involvera svensklärarna i detta och att eleverna dokumenterar i google
drive.
Långsätter
På Långsätter har pedagogerna i f-3 träffats varannan vecka
för att diskutera hur arbetet med läsförståelsestrategier går. Många av
pedagogerna har varit på Maries föreläsningsserie och tagit del av materialet
”En läsande klass”. Även här känns det som om det har hänt någonting efter jul.
Pedagoger och elever har fått ett metaspråk och även här är det den positiva
elevresponsens som har varit drivet i arbetet. Nästa steg på Långsätter är att
få till en dokumentation så det faktiskt kommer på pränt vad pedagoger och
elever åstadkommit med detta arbete.
Utöver detta har Annen erbjudit sig att komma och vara med
antingen under lektioner eller arbetslagsträffar som diskussionsledare och
bollplank. Några skolor har anammat detta och har haft Annen på besök, några
kommer att få under vårterminen.
Vi pratade helt kort om vad eftermiddagen med Körling gav
oss och vi delade ut några sammanfattande ord som vi fått av Ann-Marie.
Vi tittade på den skattning som gjordes av alla lärare som
är med i projektet i höstas och tar med oss det som inte skattades så högt i
vårt framtida arbete. Vi kommer att genomföra en utvärdering i form av en enkät
med förstelärarna i maj och skattningen med alla lärare kommer vi att genomföra
någon gång i höst. Till träffen den 5 maj vill vi att alla samlar in stanine
underlaget från DLS åk 2 läsförståelse och ordförståelse februari 2013 och februari
2014 och lämnar detta till Annen eller Marie.
Vid tangenterna: Marie
Närvarande; Annen, Lisbeth,
Marie, Bitte, Elisabeth, Katrin, Ann-Sofie, Jessica
Annen inledde mötet med att
berätta hur arbetet på Mälardalens högskola är upplagt med föreläsningar,
nätmöten och hur vi hela tiden lämnar in små rapporter hur arbetet går. Det är
viktigt att vi har någonting att stämma av emot om ett år så därför kommer vi
att begära handledning i hur man kan analysera skattning och enkäter på
Mälardalen. Vi diskuterade också hur vi skall göra med insamlandet av DLS
resultat. Skall samma elever göra om testerna eller hur skall vi förhålla oss
till detta? Vi tar med även denna frågeställning till vår handledare Birgitta.
Därefter gick vi laget runt
och alla fick berätta hur projekten fortlöper.
Rosenkälla
Pedagogerna i åk 4-6 har haft
ett uppstartsmöte och bestämt inriktning. Att läsa för att lära. Hur arbetar vi
med faktatexter i de olika ämnena?
Brandkärr
Pedagogerna i åk 1-3 har
börjat testköra materialet till En Läsande Klass och haft två föreläsningar med
Marie.
Västra
Pedagogerna i åk 1-3 har
börjat testköra materialet till En Läsande Klass och haft två föreläsningar med
Marie. Har även prövat en speciell form av boksamtal med personalgruppen.
Tanken är att alla sedan skall pröva med eleverna. Ann-Sofie mailar ut tankarna
kring detta.
Släbro
Pedagogerna i åk 4-6 har valt
ut 10 begrepp som de vill fokusera på i ett ämnesområde som är aktuellt just
nu. Pedagogerna funderar hur dessa begrepp skall presenteras och införlivas i
eleverna. Därefter kommer pedagogerna delge varandra hur de har gjort.
Långsätter
Pedagogerna i åk 1-3 har
börjat testköra materialet till En Läsande Klass och haft tre föreläsningar med
Marie. De ser läsmotiverade elever som har nappat på arbetssättet. De flesta
arbetar nu med lässtrategilektioner 3 ggr/vecka. Varje tisdag diskuterar
pedagogerna hur arbetet gått och hjälper varandra att komma vidare.
Herrhagen
Alla pedagoger arbetar
regelbundet med lässtrategier. Testkör En Läsande Klass. I åk 4-6 kommer ämneslärarna
i slöjd, idrott och musik att träffas. Tillsammans skall de lyfta språket i
alla ämnen.
De flesta upplever att det
finns stöd hos rektor men att man ibland får se till att ta sig platsen på
arbetslagsträffar m m för att det skall bli någonting.
Annen och Marie kommer att träffas den 19/12 och skriva ner en plan för
detta projekt. Kan visas upp för våra chefer samt ha som utgångspunkt i det
fortsatta arbetet.
Marie startar ännu en
föreläsningsomgång med skolorna som hör till området där Rosenkälla och
Bryngelstorp ingår. Datum är bestämt och Lisbeth eller Marika mailar ut
inbjudan. Annen erbjuder sig att delta i personalträffar om någon önskar.
11/2 Utan språk är du körd i
Nyköping
4/3 Reading to learn i
Eskilstuna
Deltagare: Elisabet Vikner, Katrin Olsson, Ann-Sofie Jonsson, Bitte Wahlén, Jessica Isaksson, Marika Nylund Ek, Lisbeth Ifwarsson, Marie Trapp och Ann L
Vi inledde mötet med att berätta bakgrunden till den kurs som vi deltager i på Mälardalens högskola i Eskilstuna. Vi tittade på syfte och mål med kursen och presenterade tanken med projektet. Se dok. ”Språk i alla ämnen för alla elever”. Projektet skall genomföras på respektive skola och förstelärare/inspiratör bestämmer tillsammans med sina kollegor vilket utvecklingsområde skolan vill fokusera på. Alla skolor som var representerade idag har redan ett påbörjat arbete /uppdrag som kan bli en naturlig del av detta arbete.
Vi gick laget runt och följande tankar kom upp;
Bryngelstorp; Personalen kommer att ha studiecirkel i ”Att undervisa i läsförståelse” Westlund. Det känns naturligt för dem att fokusera på lässtrategier i alla ämnen i olika genrer.
Långsätter; Personalen har inlett ett arbete med lässtrategier och Marie har haft två inspirationstillfällen kring hur man kan arbeta med läsförståelse utifrån materialet ”En läsande klass”. Känns naturligt för dem att fortsätta med denna inriktning.
Släbro; Personalen genomförde förra året en studiecirkel kring Westlunds bok. Flera av lärarna i åk 1-3 har börjat att testa materialet ”En läsande klass”. Målet blir att försöka få med alla i detta arbete. I åk 4-6 känns det mer naturligt att fokusera på hur man kan använda lässtrategier i olika ämnen.
Råby; Fokuserar på att arbeta med nya ord och begrepp, ordkunskap i alla ämnen.
Rosenkälla; Språket i alla ämnen åk 4-6, hur tar man sig in i olika typer av texter med fokus på faktatexter.
Herrhagen; Personalen har inlett ett arbete med lässtrategier och Marie har haft två inspirationstillfällen i hur man kan undervisa i lässtrategier i olika textgenrer utifrån materialet ”En läsande klass”. Åk 1-3 fortsätter med detta. I 4-6 kommer fokus ligga på ämnen som idrott och slöjd. Hur kan man arbeta språkutvecklande i praktisk/estetiska ämnen?
Västra skolan; Har lagt upp en plan över läsåret där läsningen är i fokus. Högläsning, tyst läsning och undervisning i lässtrategier.
Brandkärr; Arbetar mycket med ordkunskap och begrepp i alla ämnen. Ev fortsätta att arbeta med lässtrategier och testa materialet till ”En läsande klass”. Ev fokusera på en till en situation och se hur man kan utveckla språket i matematik och NO.
Annen erbjuder sig att stötta arbetet där det finns behov. Genom att vara med på möten eller vara delaktiga i handledning på konferenser eller vid enskilda tillfällen. Marie kommer att erbjuda alla skolområden tre inspirations/handledningsträffar kring hur man kan undervisa i lässtrategier och möjlighet att ta del av materialet ”En läsande klass”. Annen kommer att beställa ”Greppa språket” till alla som var med på mötet. Ur den kan vi plocka godbitar att ta med oss till ”våra” skolor och ha som utgångspunkt i diskussionerna. Skickas till er så fort den kommer.
Marie kommer att lägga ut dokument, skolornas planer i utvecklingsarbetet m m på bloggen. Senast den 29 oktober vill vi att alla har gjort någon form av planering över hur arbetet kommer att läggas upp på den enskilda skolan. Till dess vill vi också att ni skickar in skattningsschemana som är gjorda med de lärare som ska deltaga.
Vi vill veta: • Skolans namn och rektor • Vilka på skolan som kommer att deltaga och vilka åk och ämne som läraren har. • Vilken inriktning – fokus ni kommer att ha på skolan. • Vilka utvecklingsfrågor ni kommer att använda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar