Släbro/Råby

Släbroskolan åk 1-3 

  Syfte

Genom undervisningen skall eleverna ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

 Centralt innehåll 1-3

Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Beskrivande och förklarande texter och hur deras innehåll kan organiseras. Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.

  Mål 1-3

Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven grundläggande läsförståelse. De berättande texter som eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning. Eleven kan återge grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter. Texterna innehåller grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp som används så att innehållet klart framgår. Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen, bl a genom att ställa frågor.

Arbetssätt

 Vi kommer på våra inplanerade träffar utgå från följande rubriker. Det kommer innebära att vi diskuterar relevant forskning och delger varandra pedagogiska tips och övningar.
• Högläsning som modell och utgångspunkt
• Läs- och skrivstrategier i olika textgenrer och ämnen.
• Textsamtal
• Språket i alla ämnen med fokus på ord och begrepp

 Vi kommer att få fördjupad kunskap om hur man kan arbeta med materialet ”En läsande klass” och möjlighet till fortbildning kring lässtrategierna. Dokumentation DLS Skattningsschema Kollegiesamtal/handledning GLUS Litteratur Stärk språket, stärk lärandet Gibbon Högläsning Körling Greppa språket Nationellt centrum

Inga kommentarer: