Språk i alla ämnen för alla elever Nyköping 2013-12-15
Inledning och
bakgrund
”Språk i alla ämnen för alla elever” är en kurs som pågår
från okt 2013-dec 2014. Kursen är initerad av NCS ( Nationellt Centrum för
Språk,- läs och skrivutveckling ), Skolverket,
och leds av Birgitta Brorsson Norberg, lektor i svenska. Kursen är
förlagd tillMälardalens högskola i Eskilstuna. Kursen vänder sig till språk-,
läs- och skrivutvecklare inom kommunerna Södermanland och Västmanland. Språk,-
läs och skrivutvecklarna kommer i samarbete med verksamma lärare på skolorna i
de olika kommunerna arbeta med olika utvecklingsprojekt.
Från Nyköpings kommun deltager Marie Trapp, 1-7 lärare med
påbörjad speciallärarutbildning samt Ann Löwbeer som är lärare på högstadiet
och språk,- läs och skrivutvecklare i kommunen. Marie är sedan hösten 2013
också förstelärare med uppgift att inspirera och handleda andra pedagoger i
läs- och skrivundervisningen. Ann tillhör referensgruppen på NCS, Skolverket.
I projektet ”Språk i alla ämnen för alla elever”bestämde vi oss
för att försöka få en bred spridning på arbetet i kommunen. Vi har redan olikanätverk
kring språk, - läs och skrivutveckling och kände att det fanns fler skolor som
var intresserade. Efter kontakt med skolchefer och rektorer fick vi klartecken
att vända oss till förstelärare med inriktning på svenska och som undervisar på
skolor med F-klass- åk 6.
Syfte med projektet
·
Att stärka kommunens skolors arbete med språk-
och kunskapsutvecklande undervisning i olika ämnen.
·
Att ge lärare möjlighet att pröva och utveckla
arbetssätt, metoder och strategier som gynnar och stimulerar alla elevers
lärande och språkutveckling.
·
Att få till stånd ett kollegialt lärande som kan
fortsätta även efter projekttiden
·
Att bidra till ökade elevresultat
Kartläggning
·
Förstelärarna gör en inventering och väljer
tillsammans med sitt arbetslag ut en eller flera utvecklingsfrågor att utgå
ifrån.
·
Alla pedagoger i projektet gör en självvärdering
kring språkutvecklande arbetssätt.
·
Kartläggning av elevresultat. Insamling av DLS
läsförståelse och ordförståelse.
Metod
·
Varje förstelärare skriver en handlingsplan
utifrån de utvecklingsfrågor som skolan har bestämt att fokusera på. Se http://nykopingforstelarare.blogspot.se/
·
Varje förstelärare skapar med hjälp av rektor
utrymme för detta utvecklingsarbete på arbetslags- eller skolutvecklingstid och
bestämmer hur ofta och när kollegorna skall arbeta med detta projekt.
·
Ann och Marie har återkommande träffar med
förstelärarna för att stämma av hur arbetet går, göra återkopplingar från
kurstillfällena och ge möjligheter att inspirera varandra i det fortsatta
arbetet. Vi har haft två tillfällen under hösten och planerar tre under
vårterminen.
·
Under vårterminen planerar vi ett möte där
förstelärarna och rektorerna bjuds in för att belysa och påvisa det arbete som
fortgår ute på skolorna.
·
Marie erbjuder varje skolområde en
föreläsningsserie i hur man kan undervisa i lässtrategier utifrån olika
texttyper. Hon ger lärarna möjlighet att ta del av studiehandledningen i
projektet ”En läsande klass”.Ann erbjuder sig att vara med som stöd och
inspiration i arbetet med projekten på skolorna. Hon kan vara med vid
projektmöten eller i samtal med rektor eller andra berörda.
De här
utvecklingsfrågor har vi valt att fokusera på i vår kommun
-
Hur
arbetar vi med läsning av olika texter i respektive ämne?
-
Hur
undervisar vi om genrers typiska drag?
-
Hur
arbetar vi med ordkunskap och begrepps innehåll i respektive ämne?
-
Hur
utvecklar vi arbetet med IKT?
-
Hur kan
vi utveckla arbetet med respons på elevtexter, elev-elev och lärare-elev?
Varje skola bestämmer själva
vilken litteratur ( litteraturlista läggs ut på bloggen ) de
vill fokusera på och vi tipsar varandra på våra gemensamma träffar. För att
kunna delge varandra våra handlingsplaner samt tipsa om bra digitala
föreläsningar, artiklar m m har vi skapat en gemensam plattform i form av en
blogg.http://nykopingforstelarare.blogspot.se/
Utvärdering
och uppföljning
Vi följer arbetet med
regelbundna rapporteringar inför varje kurstillfälle. Till varje träff med
förstelärarna sker också återkoppling. Vi har regelbunden tillbakablick på
kartläggningsmaterialet och utvecklingsfrågorna för att inte tappa fokus och
verkligen ge bästa förutsättningar för att utveckling ska ske i klassrummen. Vi
kommer att be om handledning av Birgitta B N för att hitta goda möjligheter
till utvärdering. Vi delar in projekttiden i två perioder oktober 2013- april
2014, augusti 2014 - november 2014. Den 25/4 ska första periodens utvärdering
vara påbörjad.
Ann Löwbeer
Marie Trapp
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar