Vår handlingsplan

Språk i alla ämnen för alla elever                   Nyköping 2013-12-15

Inledning och bakgrund

”Språk i alla ämnen för alla elever” är en kurs som pågår från okt 2013-dec 2014. Kursen är initerad av NCS ( Nationellt Centrum för Språk,- läs och skrivutveckling ), Skolverket,  och leds av Birgitta Brorsson Norberg, lektor i svenska. Kursen är förlagd tillMälardalens högskola i Eskilstuna. Kursen vänder sig till språk-, läs- och skrivutvecklare inom kommunerna Södermanland och Västmanland. Språk,- läs och skrivutvecklarna kommer i samarbete med verksamma lärare på skolorna i de olika kommunerna arbeta med olika utvecklingsprojekt.

Från Nyköpings kommun deltager Marie Trapp, 1-7 lärare med påbörjad speciallärarutbildning samt Ann Löwbeer som är lärare på högstadiet och språk,- läs och skrivutvecklare i kommunen. Marie är sedan hösten 2013 också förstelärare med uppgift att inspirera och handleda andra pedagoger i läs- och skrivundervisningen. Ann tillhör referensgruppen på NCS, Skolverket.

I projektet ”Språk i alla ämnen för alla elever”bestämde vi oss för att försöka få en bred spridning på arbetet i kommunen. Vi har redan olikanätverk kring språk, - läs och skrivutveckling och kände att det fanns fler skolor som var intresserade. Efter kontakt med skolchefer och rektorer fick vi klartecken att vända oss till förstelärare med inriktning på svenska och som undervisar på skolor med F-klass- åk 6.

Syfte med projektet

·        Att stärka kommunens skolors arbete med språk- och kunskapsutvecklande undervisning i olika ämnen.

·        Att ge lärare möjlighet att pröva och utveckla arbetssätt, metoder och strategier som gynnar och stimulerar alla elevers lärande och språkutveckling.

·        Att få till stånd ett kollegialt lärande som kan fortsätta även efter projekttiden
·        Att bidra till ökade elevresultat

Kartläggning
·        Förstelärarna gör en inventering och väljer tillsammans med sitt arbetslag ut en eller flera utvecklingsfrågor att utgå ifrån.
·        Alla pedagoger i projektet gör en självvärdering kring språkutvecklande arbetssätt.
·        Kartläggning av elevresultat. Insamling av DLS läsförståelse och ordförståelse.



Metod
·        Varje förstelärare skriver en handlingsplan utifrån de utvecklingsfrågor som skolan har bestämt att fokusera på. Se http://nykopingforstelarare.blogspot.se/
·        Varje förstelärare skapar med hjälp av rektor utrymme för detta utvecklingsarbete på arbetslags- eller skolutvecklingstid och bestämmer hur ofta och när kollegorna skall arbeta med detta projekt.
·        Ann och Marie har återkommande träffar med förstelärarna för att stämma av hur arbetet går, göra återkopplingar från kurstillfällena och ge möjligheter att inspirera varandra i det fortsatta arbetet. Vi har haft två tillfällen under hösten och planerar tre under vårterminen.
·        Under vårterminen planerar vi ett möte där förstelärarna och rektorerna bjuds in för att belysa och påvisa det arbete som fortgår ute på skolorna.
·        Marie erbjuder varje skolområde en föreläsningsserie i hur man kan undervisa i lässtrategier utifrån olika texttyper. Hon ger lärarna möjlighet att ta del av studiehandledningen i projektet ”En läsande klass”.Ann erbjuder sig att vara med som stöd och inspiration i arbetet med projekten på skolorna. Hon kan vara med vid projektmöten eller i samtal med rektor eller andra berörda.

De här utvecklingsfrågor har vi valt att fokusera på i vår kommun
-         Hur arbetar vi med läsning av olika texter i respektive ämne?
-         Hur undervisar vi om genrers typiska drag?
-         Hur arbetar vi med ordkunskap och begrepps innehåll i respektive ämne?
-         Hur utvecklar vi arbetet med IKT?
-         Hur kan vi utveckla arbetet med respons på elevtexter, elev-elev och lärare-elev?

Varje skola bestämmer själva vilken litteratur ( litteraturlista läggs ut på bloggen ) de vill fokusera på och vi tipsar varandra på våra gemensamma träffar. För att kunna delge varandra våra handlingsplaner samt tipsa om bra digitala föreläsningar, artiklar m m har vi skapat en gemensam plattform i form av en blogg.http://nykopingforstelarare.blogspot.se/


Utvärdering och uppföljning
Vi följer arbetet med regelbundna rapporteringar inför varje kurstillfälle. Till varje träff med förstelärarna sker också återkoppling. Vi har regelbunden tillbakablick på kartläggningsmaterialet och utvecklingsfrågorna för att inte tappa fokus och verkligen ge bästa förutsättningar för att utveckling ska ske i klassrummen. Vi kommer att be om handledning av Birgitta B N för att hitta goda möjligheter till utvärdering. Vi delar in projekttiden i två perioder oktober 2013- april 2014, augusti 2014 - november 2014. Den 25/4 ska första periodens utvärdering vara påbörjad.
Ann Löwbeer
Marie Trapp






Inga kommentarer: